top of page
חיפוש

על הרים ומאדים


איפה תהיו היום בשנת 2035??? נכון, אתם לא יודעים, ובדיוק בגלל זה אסור לכם לפספס את הופעתו של מאדים בשמי הלילה!


מה כל כך מיוחד אתם שואלים? התשובה במאמר הקצרצר שלפניכם:


טוב, אז נתחיל בכמה עובדות קצרות על מאדים שמרבית האנשים לא מכירים:


🚀 כולם יודעים שמאדים נקרא כך בגלל צבעו האדמדם. מדוע? הקרקע של מאדים עשירה בברזל. לפני המון שנים האטמוספירה שלו הייתה "מוצפת" באדי מים, ובגלל שלא היו מספיק מקורות ניקוז (כמו אוקיינוסים ואגמים) לקלוט אותם – הם נספגו בקרקע. ומה קורה לברזל שפוגש מים? נכון, מחליד ונהיה אדמדם.


🚀 מאדים קטן יותר מכדור הארץ, והקוטר שלו הוא 6,779 ק"מ לעומת 12,742 ק"מ של כדור הארץ.


🚀 הוא הכוכב הרביעי במרחקו מהשמש אחרי חמה, נוגה, וארץ. למה חשוב לדעת את זה? עברו לעובדה הבאה.


🚀 לעומת כדור הארץ, מאדים ממוקם רחוק יותר מהשמש, ולכן לוקח לו יותר זמן לשלים הקפה סביבה. כתוצאה מכך "שנה" במאדים נמשכת 687 יום(!), לעומת 365 ימים של כדור הארץ, כלומר כמעט שנתיים שלנו!!


🚀 במאדים נמצא ההר הגבוה ביותר במערכת השמש – הר הגעש "אולימפוס מונס", שגובהו כ-25 ק"מ, לעומת 8.8 ק"מ של הר האוורסט, ורוחבו 550 ק"מ, כמו הרוחב של כל ארץ ישראל ממטולה עד לאילת!


🚀 בזמן שאצלנו הקניונים סגורים בגלל הסגר, במאדים יש קניון מיוחד שפתוח לרווחה. ה- "ואליס מרינריס" – אורכו כ-4,500 ק"מ, רוחבו כ-200 ק"מ, ועומקו כ-7.7 ק"מ! הנתונים המרשימים הללו הופכים את הואליס מרינריס לקניון הגדול ביותר במערכת השמש, ביחד עם האולימפוס מונס.


🚀 אם תרצו לטוס בעתיד למאדים, תאלצו להיפרד מתשעה חודשים מחייכם, וגם מהרבה כסף 😊


🚀 גשושית החלל "מארינר 4" הייתה הראשונה בהיסטוריה לבצע יעף על פני כוכב הלכת מאדים. היא שוגרה ב-28 לנובמבר 1964, והייתה הראשונה לספק צילומים קרובים ראשונים ממנו.


🚀 ביחס לשאר כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו, מאדים הוא האופציה הטובה ביותר לקיום ציביליזציה, וישנן כבר תוכניות עתידיות לאכלוס חלק מכדור הארץ במאדים.


מאדים במיתולוגיה:


📜 הרומאים כינו את מאדים בשם "Mars" על שם אל המלחמה "מרס". היוונים כינו אותו "ארס". ובהרבה מיתולוגיות הוא מסמל מלחמה וכעס בגלל צבעו האדום שמזכיר דם.

📜 יש למאדים שני ירחים קטנים : "דימוס" – ע"ש אל הפחד, ו"פובוס" – ע"ש אל האימה.

📜 ביהדות:

כשפרעה משלח את בני ישראל ממצרים הוא מזהיר אותם:

"וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֗ם יְהִ֨י כֵ֤ן יְהֹ-וָה֙ עִמָּכֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֛ר אֲשַׁלַּ֥ח אֶתְכֶ֖ם וְאֶֽת טַפְּכֶ֑ם - רְא֕וּ כִּ֥י רָעָ֖ה נֶ֥גֶד פְּנֵיכֶֽם" (שמות י',י').

רש"י על הפסוק הזה מביא מדרש שמסביר כי "רעה" – הכוונה לכוכב הלכת מאדים:

"ומדרש אגדה שמעתי, כוכב אחד יש ששמו" רעה", אמר להם פרעה רואה אני באצטגנינות שלי אותו כוכב עולה לקראתכם במדבר והוא סימן דם והריגה" וכשחטאו ישראל בעגל ובקש הקב"ה להרגם אמר משה בתפלתו :"למה יאמרו מצרים לאמור ברעה הוציאם" זו היא שאמר להם ראו כי רעה נגד פניכם - מיד וינחם ה' על הרעה והפך את הדם לדם מילה שמל יהושוע אותם.

היום בערב – שיא הקרבה של מאדים אלינו!

👀 מי שיסתכל היום לשמיים לכיוון מזרח, יזהה בקלות את כוכב הלכת מאדים, וזאת בגלל שהיום הוא נמצא במרחק הכי קרוב אלינו למשך ה-15 שנים הקרובות: כ-62 מיליון ק"מ. (קרוב בסה"כ 😊).

👀 מאדים הוא ללא ספק כוכב לכת מרתק, והבאנו כאן רק קצת מהדברים המרהיבים שקיימים בו. אנחנו מזמינים אתכם לנצל את הסגר ואת העובדה שהחורף עדיין לא כאן, ולצאת למרפסת, או לרחוב, ולהביט במאדים ועל הדרך תוכלו גם להבחין בעוד כוכבי לכת מרתקים בשמי הלילה.


המאמר נכתב ב-06.10.2020

ע"י שגיב גואטה - ראש מרכז ההדרכה

------------------------

אוהבים את התוכן שלנו? הזמינו את החברים שלכם לעשות לנו לייק לעמוד הפייסבוק ולהצטרף לקהילת האסטרונומיה של "דרומה" ולקבל עדכונים אסטרונומים מעניינים חמים מהתנור!

------------------------


"דרומה" - תיירות מדברית 🐪


(קרדיט תמונות: נאס"א, ויקיפדיה)


סרטון יפה מבית National Geographic שמשווה את מאדים לשאר הכוכבים במערכת השמש שלנו:

ס

11 צפיות0 תגובות
bottom of page