top of page
חיפוש

על גלקסיית אנדרומדה

עודכן: 4 באוק׳ 2020

הסגר מונע מאיתנו לצאת למסעות בכדור הארץ, אך לצאת למסעות בעולמות אחרים אפשר גם אפשר!

גם מי שלא זכה לגור במקום בעל זיהום אור נמוך במיוחד, יכול להתסתכל בשמי הלילה ולראות גלקסיה. כן כן..לא פחות ואולי יותר.

במאמר המיוחד הזה, נדבר על גלקסיית אנדרומדה, נגלה לכם כמה עובדות מעניינות לגביה, ואיך בדיוק ניתן לראות אותה בשמי הלילה. קחו לכם 4 דקות להכיר את השכנה המיוחדת שלנו אנדרומדה!


גלקסיית אנדרומדה – תיעודים ראשונים:

גלקסיית אנדרומדה, הקרויה גם M31, ממוקמת בקבוצת הכוכבים אנדרומדה, וניתן למצוא אותה בצד המזרחי של כיפת השמיים. היא נראית בבירור בשמיים ככתם ערפילי בוהק בצורת אליפסה, ולכן קיומה היה ידוע כבר בעת העתיקה:

· התיעוד הראשון שלה היה בשנת 964 לספירה, בספר "כיתאב סוואר אל כאווקיב", "ספר כוכבי השבת", שנכתב ע"י האסטרונום עבד אל-רחמן א-סופי, שהיה ממוצא פרסי, בו היא מופיעה כענן קטן.

מטרתו של הספר של עבד אל-רחמן הייתה לתאר את קבוצות הכוכבים והמזלות, תוך שהוא מתבסס על ספרו של האסטרונום היווני המפורסם תלמי, ה"אלמגסט", ומעדכן את הידע שהצטבר מאז כתיבתו, בייחוד תוך הסתמכות על תצפיות של אסטרונומים ערבים, ובשילוב מסורות ערביות.

הספר מרשים בהיקף הידע שנצבר בו, וכולל תרשימים המתארים את הכוכבים, מיקומם בשמי הלילה, עוצמתם וצבעם. הספר מציג כל קבוצת כוכבים בנפרד.

· התצפית המתועדת הראשונה באמצעות טלסקופ נעשתה על ידי האסטרונום הגרמני סימון מאריוס ב-15 בדצמבר 1612. מאריוס ציין שזאת ערפילית ללא כוכבים ושבהירותה גדולה יותר במרכזה.


· אדווין האבל, האסטרונום האמריקאי המפורסם שעל שמו קרוי גם טלסקופ החלל המפורסם "האבל" שמספק לנו תמונות מרשימות מעולמות נסתרים בחלל, היה הראשון שהצליח למדוד את המרחק של גלקסיית אנדרומדה ולהוכיח אחת ולתמיד שהיא לא ערפילית בתוך גלקסיית שביל החלב, אלא היא גלקסיה נפרדת ונמצאת במרחק 2.5 מיליון שנות אור מאתנו.

כמה עובדות על גלקסיית אנדרומדה:

· גלקסיית אנדרומדה מכילה כטריליון כוכבים, והקוטר שלה הוא כ-220 אלף שנות אור. לעומת 200 מיליארד כוכבים וקוטר של כ- 100 אלף שנות אור של הגלקסיה שלנו, "שביל החלב".


· היא האובייקט הרחוק ביותר בחלל שניתן לראות בעיניים ללא כלי עזר, כל שאתם צריכים לעשות הוא להיות במקום בעל זיהום אור נמוך יחסית.


· האור שעוזב את אנדרומדה מגיע אלינו לאחר מסע של 2,500,000 שנה בחלל (!) ועוצמת ההארה שלה היא פי 26 מיליארד מעוצמת ההארה של השמש.

· לגלקסיה יש שתי זרועות מרכזיות המקיפות את מרכזה בכיוון השעון, וניתן להבחין בהן בעזרת צילום בחשיפה ארוכה. המרחק המשוער ביניהן הוא 13,000 שנות אור.


· גלקסיית אנדרומדה מתקרבת אלינו במהירות מפחידה של 400 אלף קמ"ש. לצורך השוואה, במהירות זאת ניתן להגיע לירח תוך שעה, ולפי הערכות היא עשויה להתנגש בגלקסיה שלנו בעוד 4.5 מיליארד שנים.


· במיתולוגיה היוונית אנדרומדה הייתה בתם של קפאוס וקסיופיאה, מלכי יופיאה (יפו), שנקשרה בסלע בחוף הים בגלל שעוררה את כעסו של פוסידון. "סלע אנדרומדה" שנמצא בחוף הים של יפו העתיקה, קיבל את שמו כהשראה ממיתולוגיה יוונית זאת.


· גם יוסף בן מתתיהו הידוע גם בכינויו יוספוס פלביוס, בספרו "מלחמות היהודים" (ספר ג', פרק ט', ג') מתאר את הסלעים ביפו ושנראו עליהם כבליה של אנדרומדה:

"ולעיר יפו אין נמל מתכונת המקום...ושם נראו עוד כבלי אנדרומדה, ומעידים כי סיפור הפלא (המיתוס) הזה הוא עתיק לימים.."


איך תוכלו לצפות בגלקסיית אנדרומדה?

1. מצאו את קבוצת הכוכבים "קסיופיאה" הנראית בשמיים בצורת האות M/W. ניתן להיעזר באפליקציית מפות שמיים, או להדפיס מפה דרך האתר שלנו.

2. מצאו את הכוכב Ruchbah"" שבקבוצה ומתחו קו ישר דמיוני עד שתבחינו בעצם בוהק בצורת אליפסה – גלקסיית אנדרומדה.

בהצלחה!





11 צפיות0 תגובות
bottom of page