top of page
חיפוש

הבט נא השמימה וספור הכוכבים

השבת אנו קוראים את הפרשה השלישית בספר בראשית - פרשת "לֶךְ-לְךָ", בה אנו נפגשים לראשונה עם דמותו של אברהם העברי, אבי האמונה המונותאיסטית ואבי האומה הישראלית, וניגע במאמר הקצר הבא בשתי נקודות מרכזיות ומעניינות מהפרשה שאנחנו יכולים ללמוד לחיים האישיים של כל אחד ואחת מאתנו.

 

מסר ראשון:

לך לך - תמיד להיות בתנועה!


בדורו של אברהם האמינו בהמון אלילים שונים ומשונים, והשתחוו בין היתר גם לשמש, לירח, ולכוכבים.

אברהם היה הראשון שידע להתבונן בכל המערכות הגדולות והמופלאות האלה ולהבין שיש כאן סדר מסוים, ואם יש סדר - אז בוודאי גם שיש מי שמסדר אותו.

מכאן והלאה אברהם עוסק בפעילות הסברה. בכל מקום אליו הוא מגיע הוא מפיץ את האמונה הזאת לכל מי שרק מוכן להקשיב, כמו שנאמר:

"ויטע אשל בבאר שבע, ויקרא שם בשם ה' א-ל עולם"(כ"א, ל"ג).

הציווי הראשון שהקב"ה מצווה על אברהם הוא - "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך אל הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב, א')

הביטוי הזה בא לומר לאברהם, ולנו כבניו - "לך לך" - לך, תתקדם, אל תעצור! אל תסתפק במקום שבו אתה נמצא ובהישגים אליהם הגעת - תמיד תשאף להתקדם ולהתעלות ליעדים והישגים חדשים.

 

מסר שני:

איכות, לא כמות!

”וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם! וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ”. (ט"ו, ה')

רש"י על הפסוק הזה נותן שלושה פירושים לאיפה בדיוק הוציא הקב"ה את אברהם:

פירוש ראשון: "הוציאו מאוהלו לחוץ לראות הכוכבים".

🗿 פירוש שני: אמר לו: "צא מאצטגנינות שלך, שראית במזלות שאינך עתיד להעמיד בן. אברם - אין לו בן, אברהם - יש לו בן, וכמו כן - שרי - לא תלד, אך שרה - תלד, שע"י שינוי השם משתנה המזל."

🌌 פירוש שלישי: "הוציאו מחללו של עולם והגביהו למעלה מן הכוכבים, וזה לשון הבטה מלמעלה למטה". שנתן לו הזדמנות להסתכל על העולם, על המציאות מלמעלה, ולהראות לו שיש ביכולתו לעקוף את החוקים והנורמות ולהשיג דברים מעל הטבע!

הנצי"ב מוולוז'ין בספרו "העמק דבר" על פסוק זה אומר, שההבטחה לאברהם שזרעו יהיה ככוכבי השמיים היא לא הבטחה של כמות אלא של איכות, שהרי כבר הקב"ה הבטיח לו "וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת עֲפַר הָאָרֶץ גַּם זַרְעֲךָ יִמָּנֶה" (י"ג, ט"ז).

שבעיניים רגילות כל הכוכבים בשמי הלילה נראים לנו אותו דבר, אך אם מסתכלים בטלסקופ מגלים שרוב הכוכבים שאנו רואים הם שמשות המאירות באור גדול וחזק את הכוכבי לכת החשוכים שמסביבם, וזאת ההבטחה המיוחדת לאברהם - שזרעו יהיה מיוחד ויאיר את העולם! ☀️

 

תודה שקראתם!

שתהיה שבת שלום לכולנו והרבה בריאות 🙏🏻

📜כותב המאמר:

שגיב גואטה, ראש מרכז ההדרכה


(איור: Jw.org)


37 צפיות0 תגובות
bottom of page