top of page
חיפוש

באנו אור לגרש - על זיהום אור

דמיינו לעצמכם מצב שבו חשקה נפשכם לצפות בכוכבים של שמי הלילה, וכל מה שאתם צריכים לעשות הוא פשוט לצאת למרפסת או לגינה עם כוס קפה, להרים את הראש למעלה, להסתכל לשמיים (לא עכשיו, יש עננים) ולראות את שביל החלב, גלקסיית אנדרומדה, מטאוריטים נופלים, קבוצות וצבירי כוכבים כמו הפליאדות, תחנת החלל הבין-לאומית חולפת מעל ראשכם ועוד.

נשמע חלומי נכון? אז זהו, שזה היה יכול להיות תרחיש מציאותי - אם היינו חיים לפני 141 שנה, כשנורת החשמל פותחה ע"י תומאס אדיסון .

מבאס, אבל זאת המציאות. אבל! אפשר להפוך את התרחיש הדמיוני הזה לאמיתי. איך? המשיכו לשורה הבאה.

 

אז כמו שבטח כבר הבנתם, נדבר בקצרה על מושג מאוד חשוב בעולם האסטרונומיה והוא עולה תמיד במהלך ההדרכות שלנו – "זיהום אור".

אז מה זה בכלל זיהום אור, איך הוא נוצר, ואיך הוא משפיע עלינו, בני האדם, ועל הסביבה (רמז: לא כ"כ טובה), האם ניתן לצמצמם אותו? והיכן ניתן למצוא בארץ מקומות בעלי רמת זיהום אור נמוך? כל זאת ועוד - במאמר הקצר והמושקע שלפניכם במיוחד לכבוד חג החנוכה הקרב ובא!

אז קחו לכם תה או קפה מפנק, הישענו לאחור בנוחות – ויצאנו לדרך!


מהו זיהום אור?

זהו אור מלאכותי (לרוב), הנפלט מבתים מוארים, מפעלים, מנורות רחוב, מגרשי ספורט, מכוניות, ספינות, וכו' בשעות שבהן אמור לשרור חושך מוחלט. הארה מלאכותית של הלילה מהווה חלק מהעולם המודרני המתועש.


מתי הוא התחיל ואיך הוא משפיע עלינו ועל הסביבה?


מאז תחילת קיומם של חיים על פני כדור הארץ בעלי חיים תפקדו במעגלי היום והלילה, בהם תאורת השמש הוחלפה בחשכת הלילה המוארת באור הכוכבים והירח. בתפילת ערבית אנחנו אומרים: "מְשַׁנֶּה עִתִּים וּמַחֲלִיף אֶת הַזְּמַנִּים, וּמְסַדֵּר אֶת הַכּוכָבִים בְּמִשְׁמְרותֵיהֶם בָּרָקִיעַ כִּרְצונו. בּורֵא יומָם וָלָיְלָה, גּולֵל אור מִפְּנֵי חשֶׁךְ וְחשֶׁךְ מִפְּנֵי אור. הַמַּעֲבִיר יום וּמֵבִיא לָיְלָה, וּמַבְדִּיל בֵּין יום וּבֵין לָיְלָה.."

פגיעה בשמי הלילה:

מאז ומתמיד בני האדם חיפשו דרכים להאיר את הלילה. לאחר המצאת נורת החשמל ובניית מערכות שלמות של הפצת אור מלאכותי על ידן, כדור הארץ הולך ונהיה יותר ויותר מואר בשעות הלילה, וכיום יותר מ-20% משטח כדור הארץ סובל מהתופעה הזאת, כאשר השטח המזוהם גדל בכ-6% כל שנה. מחקר מדעי גילה כי קרוב לשליש מתושבי כדור הארץ לא נחשפו כלל למראה של שמיים זרועי כוכבים (!) ותמונות לווין של נאס"א מלמדות על עולם מואר מידי שלא מאפשר לנו לצפות באחת המתנות היפות של הטבע.


פגיעה ביצורים החיים על פני כדור הארץ:

בעלי חיים רבים פעילים בעיקר בלילה. אור טבעי הוא הסיגנל הביולוגי האמין ביותר על פני כדור הארץ, ולכן הוא מסנכרן את פעילותם של רוב היצורים החיים – מנדידת הציפורים, דרך רביית אלמוגים, מציאת דרכם של צבי-ים לחוף ברגעים הראשונים שלאחר הבקיעה מהביצה, צמיחת עצים לפני הזמן, ועד למחזור ההורמונלי שבאדם, ועל טיב השינה והתפקוד היומיומי שלנו.

אקולוגים מעריכים כי ברמה העולמית – זיהום אור גורם לכך שמאות מיליוני ציפורים מתות בשנה כתוצאה מהתנגשויות של עופות בעצמים המוארים בחושך כמו מגדלים, תחנות כוח, אנטנות מוארות, אסדות גז ונפט. זיהום אור גורם לנו ללכת לישון בשעות מאוחרות וכתוצאה מכך משבש את השעון הביולוגי שלנו, ומעבר לעייפות ורמת תפקוד נמוכה הוא גורם לבעיות בריאותיות חמורות כמו סרטן והשמנה.


פגיעה בכלכלה ובבריאות העולמית:

מעבר לנזקים האקולוגיים והבריאותיים, זיהום אור גורם גם לנזקים כלכליים לא קטנים לחברה ובזבוז עצום של כספים שהיו יכולים להיות מנותבים לפתרון בעיות חשובות בעולם. חלק מההשפעות השליליות של שיבוש השעון ביולוגי באדם מתבטאות בהקטנת תפוקת העובדים המגיעים עייפים לעבודה, ושימוש מוגבר במערכות בריאות, וטיפול בבעיות נפשיות הנגרמות מלחץ, חרדה, ומחסור בשעות שינה.


למה כדאי לפתור את בעיית זיהום האור?

הארה למקומות לא נחוצים, כמו למשל לכיוון שמי הלילה או לעבר האופק, יכול לגרום לבזבוז סתמי של חשמל ולפליטה מיותרת של פחמן דו-חמצני. לעומת זאת, הקפדה על סוג, עוצמת, וכיוון האור שנפלט בצורה נכונה יכולה לחסוך עד 80% מצריכת החשמל, ולשפר את יעילות התאורה ולמנוע נזקים ביולוגיים שכאמור, משפיעים לרעה לא רק על בעלי החיים אלא גם על החיים שלנו.


איך עושים זאת?

· עוברים להשתמש בתאורה חכמה! - בכל מקום בו אנו רוצים תאורה מלאכותית נשאל את עצמינו האם צריך להאיר? לאיזה כיוון בדיוק? באיזה עוצמה ובמשך כמה זמן – כל הלילה או רק בחלק מסוים ממנו שבו הוא נצרך?


· להתקין חיישנים שמזהים חוסר פעילות באזור מסוים ומכבים את התאורה עד שמתחדשת הפעילות במקום.


· לייצר גופי תאורה אשר ממקדים את האור הנפלט מהנורה למקום הספציפי אותו היא מיועדת להאיר, ובכך למנוע הקרנה של אור לכיוון הרקיע והאופק.


· להחליף את הנורות הקיימות בנורות בעלות אורכי גל קצרים יותר.


אז...איפה אפשר לצפות בכוכבים בצורה מיטבית?

בגדול בישראל קיימים שלושה אזורים עיקריים לצפייה בכוכבים – הר הנגב ומטה עד לאילת, מדבר יהודה, ורמת הגולן. אגב, גם אמצע הים הוא מקום מצוין לצפייה בכוכבים אם כי הוא בעייתי לצילום בחשיפות ארוכות בגלל התנועה המתמדת של הגלים.

רוצים לשמוע עוד על "זיהום אור" ודרכים לצמצומו?


קישור לאתר של עמותת "אור מכוון" הפועלת לשימוש בתאורה חכמה:


הרצאה מרתקת של ד"ר נעם לידר מהחברה להגנת הטבע בנושא "זיהום אור" ומציאת דרכים לצמצומו:


קישור למפת זיהום אור בישראל:



בתמונה: רחובות בני ברק בקומפוזיט עם שביל החלב.

צילם בכישרון רב וערך:

אברהם גרינשטיין


184 צפיות0 תגובות
bottom of page